Постинг
12.06.2018 20:24 -
Как се преподава английски език в Полша
Много от нас смятат българската образователна система за остаряла; смята се, че се зубри твърде много, че не се научават практически умения. Но не сме сами в това отношение. Даже нещо повече- преподаването на английски език (не мога да кажа за другите езици) в държавните училища в Полша е същински кошмар.
Тестовете тук са задължителни, при това се правят най-много през 2 часа! Освен големият тест (който при нас е просто "тест"), тук има мини-тест, т.нар. "карткувка", т.е. "страничка", в която има 2-3 упражнения. Повечето упражнения са свързани с граматика, останалите- с речников състав.
В началото не знаех всичко това, започвайки с частни уроци за деца. Постепенно осъзнах, че в полските училища НЕ СЕ ПРЕПОДАВА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК, а учениците се подготвят да преминават тестовете по английски език в рамките на определен учебник (нищо общо с изпитите на Кеймбридж, ТОЕФЛ и т.н.). Причината за това, моя ученичка в 5 клас да спре да посещава уроците ми, бе тази, че миналата година на "големия" (годишен) тест имала 100 точки (от 100), а сега получавала ниски оценки (от рода на нашата 4). Най-смешното бе, че момичето не знаеше (не помнеше!) елементарни неща, като местоимения (I am, she is...). Майката реши, че няма смисъл да идва при мен, и вероятно я е изпратила при учителка. Та толкова за нейните 100 точки... Вероятно сега момичето пак изкарва 100 от 100, но... не знае английски.
Може да попитате: не ги ли изпитват за разговорен английски? Не пишат ли есета? Отговорът е: понякога пишат писмени работи, но те нямат ефект върху оценката. Те са по-скоро домашна работа. Разговори в час (в повечето случаи, поне до 8 клас) не се водят. Всичко, което се преподава е граматика + думи; всичко се зубри, но няма как да се практикува.
Вероятно в 9-10 клас системата се променя, но в сравнение с нашата тя е много по-"автоматизирана". Като учител в българско училище, един от основните елементи, по който пишех оценки, бе разговорният, както и писменият английски. Българският ученик се учи да говори и пише на анаглийски език, като тестовете служат по-скоро за диагностика.
Всичко това е стряскащо за всеки, който иска да преподава частни уроци в Полша. Затова обикновено учители ( а не някой извън кръга им) имат частни уроци- те знаят отлично съдържанието на тестовете и подготвят учениците за тях. И това е всичко!
Нашата система и нашето образование не са толкова лоши, колкото сме склонни да мислим. Има какво да се желае, но поне обучението по чужди езици при нас е на добро ниво.
Тестовете тук са задължителни, при това се правят най-много през 2 часа! Освен големият тест (който при нас е просто "тест"), тук има мини-тест, т.нар. "карткувка", т.е. "страничка", в която има 2-3 упражнения. Повечето упражнения са свързани с граматика, останалите- с речников състав.
В началото не знаех всичко това, започвайки с частни уроци за деца. Постепенно осъзнах, че в полските училища НЕ СЕ ПРЕПОДАВА АНГЛИЙСКИ ЕЗИК, а учениците се подготвят да преминават тестовете по английски език в рамките на определен учебник (нищо общо с изпитите на Кеймбридж, ТОЕФЛ и т.н.). Причината за това, моя ученичка в 5 клас да спре да посещава уроците ми, бе тази, че миналата година на "големия" (годишен) тест имала 100 точки (от 100), а сега получавала ниски оценки (от рода на нашата 4). Най-смешното бе, че момичето не знаеше (не помнеше!) елементарни неща, като местоимения (I am, she is...). Майката реши, че няма смисъл да идва при мен, и вероятно я е изпратила при учителка. Та толкова за нейните 100 точки... Вероятно сега момичето пак изкарва 100 от 100, но... не знае английски.
Може да попитате: не ги ли изпитват за разговорен английски? Не пишат ли есета? Отговорът е: понякога пишат писмени работи, но те нямат ефект върху оценката. Те са по-скоро домашна работа. Разговори в час (в повечето случаи, поне до 8 клас) не се водят. Всичко, което се преподава е граматика + думи; всичко се зубри, но няма как да се практикува.
Вероятно в 9-10 клас системата се променя, но в сравнение с нашата тя е много по-"автоматизирана". Като учител в българско училище, един от основните елементи, по който пишех оценки, бе разговорният, както и писменият английски. Българският ученик се учи да говори и пише на анаглийски език, като тестовете служат по-скоро за диагностика.
Всичко това е стряскащо за всеки, който иска да преподава частни уроци в Полша. Затова обикновено учители ( а не някой извън кръга им) имат частни уроци- те знаят отлично съдържанието на тестовете и подготвят учениците за тях. И това е всичко!
Нашата система и нашето образование не са толкова лоши, колкото сме склонни да мислим. Има какво да се желае, но поне обучението по чужди езици при нас е на добро ниво.
В електронните вестници вече се появиха ...
Да повторя отново, защо не трябва да се ...
"Развитието" на България
Да повторя отново, защо не трябва да се ...
"Развитието" на България
Няма коментари